Vplyv dýchania nosom na náš mozog

pexeso-20

Pravá a ľavá prínosová dutina (nosová dierka) funguje aj ako systém klimatizácie, kúrenia a vetrania nášho tela - kontroluje teplotu, krvný tlak a poskytuje mozgu chemické látky potrebné na zmenu nálady, emócií a prechod z jednej fázy spánku do inej.

Dýchanie ovplyňuje emočný a duševný stav

Dýchanie nosom kladie o 50 % väčší odpor vzduchu ako dýchanie ústami. To dáva srdcu a pľúcam zabrať, zvyšuje to podtlak v pľúcach, čo nám umožní nasať až o 20 % viac kyslíka ako pri dýchaní ústami. Jednoduchšie povedané, pľúca sa pri dýchaní nosom úplne roztiahnu, vďaka čomu dokážeš zo vzduchu získať viac kyslíka. Tento dodatočný kyslík sa rozvádza do celého tela a mozgu, čo ti umožňuje lepšie fungovať.

  • Dýchanie ovplyvňuje emocionálny a duševný stav, čím sa mení paradigma toho, prečo dýchame. Je známe, že emócie a duševný stav ovplyvňujú dýchanie. Keď si nervózny, dýchaš rýchlejšie a plytšie. Keď si uvoľnený, dýchaš pokojne a zľahka. A platí to aj naopak: Dýchanie môže ovplyvňovať tvoje emócie a duševný stav. Preto je vedomá práca s dychom odporúčaná aj psychológmi a psychoterapeutmi. Avšak, dôležité je pracovať so správnou technikou dýchania. Nie každá technika dýchania je vhodná pre každého. Dýchanie je tak jedinečné ako sme jedinečný každý z nás.

 

Dýchanie nosom ovplyvňuje sústredenosť, pamäť i kvalitu spánku

Podľa štúdie dýchanie nosom zvyšuje vizuálno-priestorovú výkonnosť mozgu. Podľa novej štúdie tímu výskumníkov z Weizmannovho vedeckého inštitútu v Izraeli hlboký nádych cez nos pomáha ľudskému mozgu sústrediť sa na vizuálno-priestorové úlohy ako laser.

Nosové dýchanie synchronizuje oscilácie mozgových vĺn v piriformnej kôre, amygdale a hipokampe - moduluje limbické správanie, funkčnosť limbického systému - systému, ktorý ovplyvňuje naše správanie. Nosové dýchanie zlepšuje kognitívne funkcie v porovnaní s dýchaním ústami.

Dýchanie cez nos jednoznačne zlepšuje činnosť mozgu. Mladé potkany dýchajúce ústami prekonávali bludisko pomalšie ako potkany dýchajúce nosom, a keď dosiahli dospelosť, mali menej neurónov v hipokampe, časti mozgu dôležitej pre učenie a pamäť.

A to nie je všetko. Dýchanie nosom neovplyvňuje len funkčnosť mozgu, správanie či imunitu. Zvýšené okysličenie krvi významne posilní prísun kyslíka aj do tkanív a orgánov a podporuje, či uľahčuje zdravý spánok.

Zdravé dýchanie a dýchanie nosom počas dňa zabezpečí dostatok kyslíka, a dostatočné uvoľnenie napätia i oxidu uhličitého, čo následne ovplyvní dýchanie počas noci. To bude aj počas spánku s dňa tiché, pokojné, uvoľnené a takmer nepostrehnuteľné a zabezpečí kvalitný, dostatočne hlboký spánok.

Zdravé dýchanie a dýchanie nosom je kľúčové hlavne u ľudí, ktorí v noci chrápu a u ľudí s obštrukčným spánkovým apnoe. Ak v noci chrápeš alebo trpíš spánkovým apnoe, pozoruj ako dýchaš. Je veľmi pravdepodobné, že si v dlhodobom strese a plytkom dýchaní a máš omnoho väčšiu tendenciu dýchať ústami počas dňa i v noci. Je to tak? Ak áno, vyhľadaj pomoc a nauč sa zdravo dýchať. Tvoje telo ti za to bude nesmierne vďačné a obdarí ťa väčším množstvom životnej energie a dobrým zdravým.

Odborné zdroje:

  • Nasal Respiration Entrains Human Limbic Oscillations and Modulates Cognitive Function (CrossRef)
  • Human non-olfactory cognition phase-locked with inhalation (CrossRef)