Najčastejšie kladené otázky

O DeepEn...

Prečo názov DeepEn?

DeepEn je skratka z anglického Deep Enrichment, t.j hlboké obohatenie. Enrichment = Obohatenie je akt obohatenia niekoho alebo niečoho alebo stav obohatenia. Presne takto vnímam dych a to ako ovplyvňuje náš život každodenný. Moje prvé verejné prednášky o dýchaní boli v anglickom jazyku a tak DeepEn ostalo v názve aj po presťahovaní sa späť na Slovensko. Deepen sa v slangovom jazyku prekladá aj ako prehĺbený a prehĺbené dýchanie nám zabezpečuje stabilizáciu nervového i hormonálneho systému, aktiváciu metabolizmu a upokojuje nás ... a to je hlboké obohatenie.

Kde môžem absolvovať individuálne poradenstvo naživo?

Naživo sa vieme stretnúť v Bratislave. Po vzájomnej dohode aj v inom meste.

Na aký spôsob dýchania sa v DeepEn zameriavate?

Našim hlavným zameraním je reštart bránicového dýchania a správneho dychového vzorca, schopnosť zvládať stres. Holistický prístup k zdravému dýchaniu zahrňuje aj prácu s telom a mysľou.

O dýchaní...

Prečo je dôležité dobre dýchať?

V dnešnom rýchlom, rušnom, modernom živote sme stále "v pohybe". Naše telo, myseľ i samotné dýchanie je v neustálom stave "útek alebo útok" (stresová reakcia). Vedomé dýchanie je jediným vedomým spojením s nervovým systémom, ktorý riadi trávenie, imunitu, hormóny a mnohé ďalšie dôležité funkcie. Keď si osvojíš uvedomovanie si vlastného dýchania, budeš mať kontrolu nad svojimi reakciami, nad vlastnou energiou a hladinou stresu.

Potrebujem pomoc pri zvládaní stresu, pomôže mi zdravé dýchanie?

Stres je pre telo dobrý. Keď sme v strese, naše telo sa prepne do režimu ochrany a prežitia (tzv. stav útok / útek). Tento stav bol pred tisíckami rokov nevyhnutný na prežitie, ale dnes je problém v tom, že náš mozog nedokáže rozlíšiť, či nás prenasleduje tiger, alebo ide o menej život ohrozujúcu udalosť, napríklad plač detí, hádku alebo meškanie na stretnutie. Zároveň sa rýchlym tempom života udržiavame v tomto nastavení neustále. V dnešnom spôsobe života máme toľko "spúšťačov", že nie je prekvapením, že sa neustále cítime unavení, nevrlí a vystresovaní. Často stačí, aby sme si tieto spúšťače uvedomili, a zmenili spôsob, akým na ne reagujeme. Kurz Dýchaj zdravo a redukuj stres ti ukazuje možnosti ako využiť stres na dobré účely, a zároveň ti poskytne nástroje, ktoré ti pomôžu znížiť vplyvy stresu na tvoje celkové zdravie (telo i myseľ).

Čo je to porucha dýchania alebo nesprávne dýchanie?

Najväčšou civilizačnou chorobou dnešnej doby je nesprávne dýchanie. Traja z desiatich ľudí majú hyperventilačný syndróm a oveľa viac ľudí má poruchu dýchania. Porucha dychového stereotypu alebo dychového vzorca je zmenený rytmus, rýchlosť alebo tempo dýchania trvajúci dlhodobo. Dlhodobé nesprávne dýchanie spôsobuje, že dýchaš nad rámec toho, čo tvoje telo vyžaduje. Môžeš dýchať príliš rýchlo, príliš často, cez ústa, nadmerne používať pomocné dýchacie svaly a nedostatočne využívať hlavné dýchacie svaly a kapacitu svojich pľúc. To sa deje v prípade dlhodobého stresu a môže ísť aj o kombináciu všetkých uvedených faktorov. Bohužiaľ tie často ostávajú nediagnostikované. Až 30 % urgentných príjmov je diagnostikovaných s primárnou diagnózou dysfunkcie dýchania alebo hyperventilačného syndrómu, ktoré majú viacero spúšťačov alebo príčin. Dokonca aj závažné ochorenie, ako je rakovina, môže spôsobiť sekundárnu stresovú reakciu, ktorá mení dýchanie, čo má za následok zlý spánok, únavu alebo nevoľnosť (okrem iných príznakov). V rámci kurzu Dýchaj pre úspech sa naučíš techniku správneho dychového vzorca, čo ti pomôže nielen znížiť stres, ale tiež posilniť celkové zdravie a vnútornú rovnováhu.

Koľko času denne si musím vyhradiť pre cvičenie s dychom, aby som uvoľnil/a stres či posilnil/a zdravie?

V prípade práce s dychom je omnoho dôležitejšia pravidelná práca ako jej rozsah. Postačí 5 - 15 minút denne. Dôležité je pracovať každý deň. Len tak dokážeme prepísať zlozvyk na dobrozvyk. Na tomto princípe sú postavené všetky naše kurzy.

Aký je rozdiel medzi vedomým dýchaním a meditáciou?

Meditácia je cvičenie mysle, ktoré pomáha budovať jasnosť, koncentráciu a pokoj. Často sa spája s náboženstvom alebo duchovnosťou, čo je dôvod, prečo sa niektorí ľudia bránia ju vyskúšať. Vedomé dýchanie je iná technika, ale tiež je to prax, ktorá pomáha zamerať tvoje vedomie na prítomný okamih. Meditácia, mindfulness, joga využívajú uvedomovanie si dychu na upokojenie tela a mysle. Dychový tréning je súčasťou týchto praktík, pretože ide o vedomé spojenie sa s nervovým systémom a homeostázou. Telo a myseľ sú prepojené. Keď si smutný/á myslíte na niečo smutné, tvoje telo je ťažké a nepružné, tvoj dych je rovnako ťažký a plytký. Keď pociťuješ radosť, tvoje telo a dýchanie reagujú zodpovedajúcim spôsobom. Vedieť využiť svoje telo / dýchanie na zmenu myslenia, či emócii, má zmysel.

Ako mám pamätať na zdravé (správne) dýchanie počas dňa - v práci, v škole?

Asi ťa sklamem. Ak by si chcel/a myslieť na zdravé dýchanie a pozorovať svoj dych 24 hodín 7 dní v týždni (24/7), neurobil/a by si v ten deň nič iné. Vôbec nič. Zmena dychového vzorca si vyžaduje zmenu návykov, t.j. vyžaduje si to trpezlivosť a pravidelnosť, vyžaduje si to cvik. V našich kurzoch a individuálnych terapiách sa naučíš triky a tipy na pravidelnú kontrolu a cvičenie dýchania. Pri syndróme hyperventilácie odporúčam nastaviť si v telefóne pripomienku a každú hodinu skontrolovať svoj spôsob dýchania a venovať cvičeniu 5 minút. Uvedomenie si dýchania si vyžaduje čas a niekedy je ťažké byť "v momente", ak sa cítiš v napätí alebo vystresovaný/á. A to je dôvod, prečo odporúčam nastaviť sa pre hry s dychom v každodennosti - na začiatok napríklad 5 min. cvičením ráno a večer.

Je možný aj individuálny kurz alebo konzultácie?

Súkromné individuálne konzultácie sú dostupné online alebo osobne v Bratislave. V prípade záujmu o tento druh spolupráce mi napíš na info@zdravedychanie.sk. Ak máš záujem zúčastniť sa na niektorom z našich kurzov, ústraní alebo seminárov, klikni na stránku s podujatiami a rezervuj si zvolenú službu.

Nemôžem dýchať nosom

Ak máš dlhodobé problémy s dýchaním nosom, možno budeš musieť vyhľadať svojho lekára alebo ORL odborníka. Ak nemôžeš voľne dýchať oboma nosovými dierkami a jednoduchá voľnopredajná liečba nebola účinná, možno budeš musieť najprv riešiť tento problém, pretože môže byť príčinou poruchy dýchania. Ak sa u ORL odborníka nepotvrdia polypy, opuchy slizníc, či posunutie nosovej priehradky (prepážky) je pravdepodobné, že u teba prevláda dýchanie ústami, ktoré spôsobuje extrémne narušenie vnútorného prostredia a výraznejšie zahlieňovanie systému. V prípade záujmu o poradenstvo v tejto téme ma môžeš kontaktovať na info@zdravedychanie.sk.

Celý život dýcham ústami? Dočítal/a som sa, že je to nesprávne. Mám šancu tento zlozvyk zmeniť a naučiť sa dýchať nosom?

Áno, je to možné! Vyžaduje si to systematický prístup a pravidelné cvičenie. Dobrá správa je, že to je možné! Práca zmeny dychového vzorca s dýchania ústami na dýchanie nosom si vyžaduje prácu na zmene držania tela, uloženia jazyka, posilnenie vitality pľúc, posilnenie mimických svalov na našej tvári, odhlienenie systému a iné. Postupným zapájaním cvičení a pomocných techník sa to dá zvládnuť. Všetko sa dá, keď sa chce. Pretože: "Kde je vôľa, tam je cesta." Ak si skutočne pripravený/á zameniť tento zlozvyk za dobrozvyk, kontaktuj ma na info@zdravedychanie.sk.

Depresia, úzkosť, tetánia, panické úzkosti

Hoci tréning vedomého dýchania môže zmierniť príznaky depresie, úzkosti, panických úzkosti a tetánie, odporúčam ti, aby si ho vykonával/a vždy pod vedením lekára alebo terapeuta. Zároveň ti odporúčam, aby si o pomoc požiadal/a rodinu, priateľov a zdravotníckych pracovníkov, ktorí ti pomôžu prekonať ťažké chvíle - psychoterapeuti, psychológovia. V prípade záujmu o individuálnu konzultáciu a spoluprácu ma môžeš kontaktovať na info@zdravedychanie.sk.

Moje dieťa dýcha ústami, v noci chrápe (alebo škrípe zúbkami) a má krivé zúbky a veľa kazov. Venujete sa práci s deťmi?

Práca s deťmi a zmeny dychových vzorcov u detí sú súčasťou mojej praxe. U detí je však dôležitá spolupráca rodičov. Preto sú úvodné stretnutia venované rodičom, tie nasledujúce práci s dychom u detí.

Existujú nejaké dôvody, prečo by som nemal/a absolvovať kurz vedomého dýchania DeepEn alebo individuálnu Terapiu dychom?

Ak máš vážne problémy s dýchaním, napríklad nestabilnú astmu alebo srdcové ochorenia, odporúčam ti poradiť sa s lekárom a fyzioterapeutom, aby si sa uistil/a, že môžeš kurz bezpečne absolvovať. V prípade ďalších otázok ma kontaktuj na info@zdravedychanie.sk.

Môžem absolvovať kurz alebo individuálnu spoluprácu, ak som tehotná?

V tehotenstve telo prechádza fyzickými a hormonálnymi zmenami, ktoré majú obrovský vplyv na dýchanie. V skorých štádiách tehotenstva môže zvýšenie progesterónu spôsobiť zvýšenie dychovej frekvencie, čím sa zrýchli dýchanie, vznikne porucha dýchania a dostavia sa príznaky ako nevoľnosť a únava. Ako tehotenstvo postupuje a pás sa rozširuje, je ťažšie dýchať do hlavného dýchacieho svalu, bránice. Ak je bránicové dýchanie narušené už pred tehotenstvom, dýchavičnosť v tehotenstve je omnoho výraznejšia. Dobrou správou je, že výskum ukázal, že dýchacie cvičenia počas tehotenstva vyrovnávajú hladinu oxidu uhličitého a zlepšujú zdravie matky aj dieťaťa. Zároveň napomáhajú pri aktivácii správnych svalov pri spontánnom pôrode a uľahčujú samotný priebeh pôrodu. Osvojenie si zdravých dýchacích návykov počas tehotenstva tiež pomôže pripraviť sa na bezsenné noci a pomôže ti zvládnuť horskú dráhu materstva. Dych je nástroj, ktorý vnímame od samotného splodenia, počas celého tehotenstva i života. Dieťa vníma dych matky v prenatálnom období i počas svojho života. Keď je tvoj dych pokojný (zdravý) i tvoje dieťa je pokojné (zdravé).

Pravidelne cvičím jogu. Prečo sa mám učiť o zdravom dýchaní?

Joga kladie obrovský dôraz na dýchanie. Je to absolútny základ zdravého a plynulého pohybu i pokojnej mysle. Skúsení učitelia a študenti jogy profitujú z pochopenia vedy a výskumu, ktoré stoja za optimálnym dýchaním. Kľúčom k tomu, aby si z cvičenia jogy vyťažil/a čo najviac, je pochopiť, ako môžeš upraviť svoje dýchanie, aby si optimalizoval/a svoje zdravie. Tieto dýchacie techniky potom môžeš zaradiť do svojej praxe, aby si telo rýchlejšie dostal/a do pokojnejšieho a sústredenejšieho stavu. Zároveň je potrebné povedať, že mnohé jogové techniky (Pranayama) sú strednou a vysokou školou dýchania. Mnohí z nás však majú narušený základ správneho dýchania. Stavať ďalšie stupne dýchania na nesprávnom (nezdravom) základe môže mať nežiaduci vplyv na naše zdravie.

Učíš dýchať aj športovcov?

Športovci, rovnako ako všetci ostatní, môžu trpieť poruchami dýchania. Stres zo súťaže môže zmeniť dýchacie vzorce, a tým aj schopnosť tela podať v daný deň výkon. Zároveň sa stretávam s tým, že mnohí športovci dýchajú plytko, rýchlo, či ústami. Naučiť sa priviesť telo späť do pokoja umožňuje športovcom nájsť najlepšie úrovne telesnej chémie a podať maximálny výkon. Programy DeepEn - zdravé dýchanie a individuálne poradenstvo poskytujú nástroje na obnovenie dýchania.

Môže mi dýchanie pomôcť vyrovnať sa so smútkom, frustráciou, hnevom, či inými "ťažkými" emóciami?

Smútok, hnev, frustrácia a iné emócie sú prirodzený proces života, ale naučiť sa, ako priviesť svoje telo do stavu pokoja a prítomného okamihu, je určite uzemňujúce a liečivé. Naučiť sa dobre dýchať nám pomáha naladiť sa na svoje srdce a telo. Dať im to, čo skutočne potrebujú. Dýchanie je odrazom toho, ako sa cítime. Keď sme rozrušení, dýchame rýchlo a nepravidelne. Keď sme šťastní, dýchame pomaly a ľahko. Dychový tréning je jedným z nástrojov, ktorý vám môže pomôcť spracovať a prejsť smútkom, či inými emóciami. Tiež ti odporúčam porozprávať sa s rodinou, priateľmi alebo zdravotníckym pracovníkom, ak máš pocit, že ťa smútok, hnev, či frustrácia ťažia už dlho.

Pomáha dýchanie pri bolesti?

Bolesť je spôsob, akým naše telo oznamuje mozgu, že niečo nie je v poriadku s nervovým systémom, svalmi, kĺbmi alebo kosťami. Spôsob, akým mozog interpretuje bolesť, je veľmi zložitý - vytvára stresovú reakciu, ktorá mení spôsob dýchania, čo nás následne posiela do režimu prežitia (útek / útok). Ak bolesť pokračuje, stresové hormóny sa naďalej uvoľňujú a spôsobujú stresové dýchanie. Ak sa naučíš ovládať svoje dýchanie, obnovíš vnútornú rovnováhu, rovnováhu stresovej reakcie a nervového systému svojho tela. Zároveň je potrebné povedať, že mnohé bolesti chrbtice sú spôsobené nesprávnym dychovým vzorcom a natrénovaním správneho dýchania, aktiváciou správnych svalov, dokážeme mnohé bolesti chrbtice eliminovať.

O online kurzoch...

Sú ku kurzom potrebné nejaké ďalšie náklady alebo príslušenstvo?

Väčšinu vecí, ktoré potrebujete ku kurzom, máte doma.

Ktoré platformy a zariadenia môžem použiť na prístup ku kurzom?

Všetky zariadenia, ktoré sa pripájajú k webovému prehliadaču. Do členskej sekcie sa dostaneš priamo cez hlavnú stránku www.zdravedychanie.sk. V pravom hornom rohu nájdeš "Vstúp do klubu". Ak už máš svoje prihlasovacie heslo (uhradil/a si kurz), stačí kliknúť a prihlásiť sa.

Čo mám robiť po skončení / absolvovaní online kurzu?

Praktizovať, cvičiť a potom ešte raz praktizovať naučené a cvičiť! Udržať si lepšie dýchanie je veľmi jednoduché - postačí 5 - 10 minútové cvičenie dvakrát denne. Ak máš pocit, že potrebuješ trvalú podporu, odporúčam ti navštíviť miestneho fyzioterapeuta zaoberajúceho sa dýchaním alebo si zvoliť iný kurz z našej ponuky, či individuálnu spoluprácu. Nezabudni, že zmena návyku si vyžaduje čas, trpezlivosť a zodpovedný pravidelný prístup. Možno budeš musieť pracovať na vedomých prestávkach počas dňa, aby si si pomohol/a znížiť množstvo spúšťačov. Kurzy ti poskytnú praktické nápady na začlenenie týchto techník do každého dňa. Nezabudni sa prihlásiť na odber informačného mesačníka "DYCHOVINY", aby si mal/a aktuálne informácie o našich kurzoch a vzdelávacích programoch.

Ako využiť informácie z kurzu čo najlepšie?

Keď si sa už rozhodol/a investovať do svojho zdravia, neodkladaj praktizovanie cvičení na neskôr. Začni ihneď prvým videom / cvičením a zapracuj ho do každodennosti. Postupne si prejdi celým kurzom a zopakuj si ho toľkokrát koľko potrebuješ. Prístup k nemu máš na 12 mesiacov - využi to na maximum!