Čo to je zdravé dýchanie a ako ovplyvňuje náš život?

1205x0

Často sa stretávam s otázkou, čo je to správne dýchanie a či vôbec existuje presný popis toho ako dýchať.
Odpoveď: „Áno aj nie.“

Správne a zdravé dýchanie je také, ktoré vám pomôže uvoľniť akékoľvek napätie z vášho tela a mysle. Pomôže vám očistiť vaše telo od toxínov a uzlíkov, ktoré ste si vytvorili nepotrebným hnevom a strachom. Zdravé dýchanie vám umožňuje do vášho tela priniesť potrebnú rovnováhu, pokoj a vyrovnanosť. Pomáha vám do každej bunky vášho tela priniesť to, čoho máte vo vašom mentálnom a duševnom živote nedostatok. Zdravé dýchanie vám pomáha uzdravovať vaše bunky a tým aj vaše telo i psychiku.

Je známe, že choroby dnešnej doby sú spôsobené hlavne tým ako žijeme – neustály stres  a napätie, naháňanie sa za „istotami“, nedostatok sebalásky a sebadôvery, závisť, nenávisť, nedôvera, hnev, strach z čohokoľvek (dokonca aj zo samotného života, či smrti). Všetky tieto emócie sa ukladajú v našich bunkách v podobe toxínov. No a keď raz už majú naše bunky toho dosť a dostanú sa do pozície, že už samé nezvládajú očistiť svoj priestor a seba, nastane problém. Zvyčajne sa prejaví vo forme choroby – či už na úrovni duševnej alebo fyzickej.

Je niekoľko spôsobom ako našim bunkám dokážeme pomôcť. Správna životospráva – dostatok pohybu, dostatok živín v našej potrave, dostatok spánku, dostatočný príjem tekutín (samozrejme hlavne v podobe čistej, zdravej a nesladenej vody). Toto všetko dokáže naše bunky znovu naštartovať, očistiť a v mnohých prípadoch aj vyliečiť.

Ďalší spôsob, ktorý je pri liečbe a očiste našich buniek potrebný, je schopnosť rozoznávať a spracovávať naše pocity a emócie. Uvedomiť si, že život na tejto zemi do veľkej miery ovplyvňujeme my sami – tým ako sa správame, ako cítime, čo vysielame do sveta v podobe slov, emócii, nášho správania, ale aj myšlienok a činov. Je to dlhá cesta a ťažká práca na sebe, no stojí za to.

Ako som načrtla už skôr bunky dokážeme očistiť a liečiť aj zdravým dýchaním.

Dych je jednou zo základných potrieb nášho života. Tou druhou prijímanie tekutín. Teda bez kyslíka a vody by sme nedokázali prežiť žiaden ďalší deň. A povedzme si úprimne. Nie sú to práve tieto dve veci, ktoré si najmenej v našom živote uvedomujeme a vnímame? Ktoré berieme skôr ako samozrejmosť?

Dovolím si krátke zamyslenie, ktoré často využívam na úvod každej meditácie, workshopu, či rozhovoru.

„Nádychom začíname náš život a výdychom ho končíme.
Nádych a výdych sú súčasťou každého momentu nášho života.“

Každým jedným nádychom prinášame do nášho tela novú životnú energiu, kyslík potrebný pre vývoj našich buniek a následne všetkých orgánov a kostí. Každým výdychom sme z nášho tela schopný odstrániť všetko nepotrebné – toxíny, negatívne emócie, pocity a vytvoriť tak priestor pre niečo nové, pre nový nádych.

Skúste si váš dych na moment predstaviť v podobe vody. Každým nádychom prinášate do vášho tela, čistú vodu z horskej bystrinky. A ako vieme voda a vzduch sú schopné dostať sa všade. Takže táto čistá voda, v podobe vášho dychu, sa dostane do každého priestoru, do každej škáročky, do všetkých zákutí vo vašom tele a očistí ich. Výdych si môžete predstaviť v podobe vody vypúšťanej z umývadla alebo z vodnej nádrže, ktorá z vášho tela odplaví všetko zbytočné.

Aký je váš dych? A ako veľmi dokáže očistiť vaše telo ak je plytký, krátky a rýchly?

Z mojich osobných i lektorských skúseností si dovolím tvrdiť, že viac ako 90 % našej populácie, má dýchanie veľmi rýchle a plytké. Len veľmi málo ľudí si uvedomuje svoje dýchanie a pozná ho. A oveľa, oveľa nižšie percento ľudí sa snaží svoje dýchanie zmeniť a venovať mu chvíľu zo svojej pozornosti.

Už len tým, že svojmu dychu denne venujete pár minút svojej pozornosti…meníte ho. Zároveň tým meníte seba a svoj život.

Z vedeckého pohľadu sa odporúča, aby bol nádych a výdych rovnako dlhý. Dokonca existujú výskumy, ktoré odporúčajú dĺžku výdychu predĺžiť na 1,5 násobok nádychu. Nech je to akokoľvek, každý z nás je jedinečný a rovnako tak i jeho dych. Preto nie je potrebné zamýšľať sa nad výskumami, skôr pracovať na predĺžení vlastného nádychu a výdychu. Určite však odporúčam, aby bol váš výdych a nádych min. rovnako dlhý. Aby ste vo vašom tele vytvorili výdychom dostatočne veľký priestor pre novú životnú energiu v podobe nádychu. Mnohí z nás máme výdych kratší ako nádych a tým spôsobujeme v našom tele oveľa viac stresu ako si dokážeme predstaviť.

Čím dlhší je váš nádych a výdych, tým sú vaše bunky zdravšie a šťastnejšie. Tým viac radosti a menej napätia máte v každodennom živote. Tým viac je váš život naplneným.

Všetko má však svoj čas. A ani svoj dych nezmeníme zo dňa na deň. Chce to rozhodnutie, vytrvalosť, pravidelnosť, zodpovednosť a trocha vášho času. Času pre seba.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Vaše osobné údaje budú použité len pre účely spracovania tohto komentáru. Zásady spracovania osobných údajov