Mám diastázu. Čo s ňou?

diastáza

V mojej praxi sa často stretávam s “problémom” diastázy. Na úvod je dôležité povedať, že diastáza sa netýka len žien po pôrode. Diastázou môžu byť postihnutí aj muži i ženy, ktorí nesprávne cvičia alebo výrazne pribrali a následne schudli. Dokonca sa môže vyskytnúť aj u detí.

Čo je to diastáza?

Diastáza brušného lisu, inak nazývaná aj brušná diastáza je rozostupenie priameho brušného svalu. Brušný sval má ľavú a pravú stranu, ktoré sú spojené väzivom / linea alba.

Pri záťaži tohto väziva – pod vplyvom prudkého nárastu váhy, v tehotenstve alebo pri nesprávnom cvičení – postupne dochádza k posunu brušného svalstva do strán.  Pôsobením priveľkého vnútorného tlaku môže dôjsť k oslabeniu väzivového spoja a oddeleniu jeho častí – t.j. k vytvoreniu diastázy.

Diastázu je potrebné riešiť nielen z estetického hľadiska!

Diastáza má obrovský vplyv na zdravé držanie tela a dýchanie. Oslabením brušných svalov nastáva v chrbte svalová nerovnováha, vznikajú bolesti chrbta (hlavne v oblasti driekovej časti chrbtice a prechodu driekovej a hrudnej časti chrbtice).

Pod vplyvom svalovej nerovnováhy si telo vytvára a prehlbuje aj:

  • nevhodné pohybové streotypy, pod vplyvom ktorých následne trpia aj ďalšie svaly, či kĺby.
  • nesprávne dychové stereotypy – plytké dýchanie – ktoré následne ovplyvňuje nielen naše trávenie, ale funkčnosť všetkých orgánov, svalov a kostí a hladinu stresu v tele.

Ako zistím, či mám diastázu?

V prvom rade je dôležité povedať, že nie každé vyduté alebo vypuklé bruško je diastáza. A tiež, že po pôrode je dôležité dopriať telu čas na zotavenie a brušným svalom priestor na vrátenie sa do pôvodného stavu.

Po pôrode sa bruško zvyčajne vráti do pôvodného stavu v priebehu 8 týždňov. Ak sa tak nestane a vaše bruško je aj po niekoľkých mesiacoch (viac ako 3 mesiacoch) vypuklé, je potrebné zistiť príčinu. Dôvodom môže byť aj diastáza.

V minulosti diastáza nebola komunikovaná a tak mnoho žien v strednom veku ani len netuší, že ich bruško sa po pôrode nevrátilo do pôvodného stavu a stále sa trápi s diastázou. Tieto ženy často netušia prečo sa im nedarí schudnúť v oblasti bruška, prípadne ak aj schudnú, bruško je stále vypuklé.

Či diastázu máš alebo nie, môžeš zistiť jednoducho sám/sama a v pohodlí svojho domova.

  1. Ľahni si na chrbát a pokrč nohy v kolenách.
  2. Uvoľni sa a polož si ukazovák a prostredník tesne nad pupok.
  3. Zdvihni hlavu akoby si chcel/a urobiť brušák a bradu pritiahni k hrudníku.
    Pri tomto pohybe sa ti napnú brušné svaly.
  4.  Prsty vtlač smerom do brucha.

Ak sa ti prsty ponoria dovnútra, pravdepodobne máš diastázu. Medzera spôsobená diastázou je väčšia ako 2 cm (2-4 cm). Test môžeš zopakovať aj priamo nad pupkom.

Ďalším príznakmi sú:

  • pri zaťažení brušných svalov nevzniká napätie, ani odpor proti zatláčaniu prstov
  • oslabenie väziva spôsobuje, že postihnutá osoba nevie v ľahu na chrbte zdvihnúť nohy do pravého uhla s telom
  • v niektorých prípadoch je vyklenutie vystupujúce po celej dĺžke stredovej línie v oblasti linea alba viditeľné

Čo ak zistím, že mám diastázu?

Nádych a výdych, žiadna panika nie je nevyhnutná!

S diastázou sa dá pracovať a stav brušných svalov sa dá pod dohľadom odborníkov a pravidelným cvičením zlepšiť. Vyhľadaj odborníka, ktorý ti brucho vyšetrí a odporučí vhodné riešenie, cvičenie. V DeepEn – centrum zdravého dýchania si môžeš zvoliť individuálne konzultácie i lekcie alebo skupinové cvičenie pre zdravý chrbát. 

  • potrebné je cvičiť každý deň aspoň 15 min.. POZOR, nie každý cvik na posilnenie brušných svalov je vhodný pre diastázu. Je dôležité, aby si cvičil správne a cielené cvičenie, ktoré je zamerané na spevnenie a stiahnutie priameho brušného svalu.
  • na začiatok je vhodné brucho spevniť pásom, uterákom, sťahujúcim spodným prádlom alebo tejpami
  • je dôležité, aby si sa cviky naučil/a cvičiť pod vedením skúseného odborníka
  • je dôležité naučiť sa správne držanie tela a správne dýchanie, ktoré sú obrovskou podporou pre “zbavenie sa diastázy”.

Čomu sa vyhýbať, ak mám diastázu alebo ako sa jej vyhnúť?

  • nedvíhaj ťažké bremená
  • udržiavaj si ideálnu hmotnosť
  • v tehotenstve, pri veľkom brušku, využívaj tejping alebo podporný pás
  • necvič klasické brušáky a dosku (ak nevieš ako ich cvičiť správne)
  • ak už diastázu máš, nauč sa správne držanie tela a správne dýchanie, až tak sa venuj joge, pilatesu, bodywork-u, či posilovaniu. Prečo? Pretože, ak sa nenaučíš správne cvičiť a nevieš, ktoré svaly je potrebné zapojiť pre bezpečný pohyb, môžeš si diastázu len zhoršiť.

Ak máš chuť naučiť sa správne cvičiť a spevniť svoje bruško, dohodni si osobnú konzultáciu alebo Individuálnu lekciu Zdravý chrbát.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použité len pre účely spracovania tohto komentáru. Zásady spracovania osobných údajov